Vilkår og betingelser

Innledning Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for  forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres  hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven,  angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren  ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene  i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte  rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for  handelen. Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en  bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder  her. 

1. Avtalen Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i  bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell  motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom  partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer  kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere. 

2. Partene Selger er Kalles Hagerom, Postboks 3 4339 Ålgård,  [email protected], Mob:98046573,Orgnr:828 674 862, og betegnes i  det følgende som selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det  følgende som kjøper/kjøperen. 

3. Pris Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal  betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere  kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke  bære. 

4. Avtaleinngåelse Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til  selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller  tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i  kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det  forelå en slik feil. 

5. Betalingen Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra  selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan  selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir  belastet samme dag som varen sendes. Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse  av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager  fra mottak. Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

6. Levering Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt  tingen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren  levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter  bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet  er særskilt avtalt mellom partene. 

7. Risikoen for varen Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har  fått varene levert i tråd med punkt 6. 

8. Angrerett Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av  varen i henhold til angrerettloven. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra  fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom  fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til  nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen.  Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og  meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev). Angrefristen begynner å løpe: • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e)  er mottatt. • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av  identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt. • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste  leveranse er mottatt. Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen  dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger  angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende  opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte  angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av  disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen  kjøperen mottok opplysningene. Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig  opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt.  Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre  annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke  returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av  angreretten. Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens  art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving  eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan  kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten  unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens  beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake  betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt  frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake. 

9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til  avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på  kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens  kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake,  kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være  skriftlig (for eksempel e-post). Oppfyllelse Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan  imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som  selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor  ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til  kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen  rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter  urimelig lenge med å fremme kravet. Heving Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen  oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse.  Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve  kjøpet. Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere  varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for  inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at  leveringstidspunktet er avgjørende. Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter  leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav  om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om  leveringen. Erstatning Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette  gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes  hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i  betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av. 

10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter  og reklamasjonsfrist Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at  den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han  eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok  dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt  oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen.  Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år,  er reklamasjonsfristen fem år. Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på  kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven  kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge  mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller  kreve erstatning fra selgeren. Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig. Retting eller omlevering Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av  tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom  gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige  kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har  i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme  mangel. Prisavslag Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller  omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer  til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand.  Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik  mangelens betydning for kjøperen. Heving Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet  når mangelen ikke er uvesentlig. 

11. Selgerens rettigheter ved kjøperens  mislighold Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen  eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side,  kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter  omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve  avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter  omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling,  inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer. Oppfyllelse Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er  varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge  med å fremme kravet. Heving Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold  eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke  heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig  tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan  selger heve kjøpet. Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan  selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved  manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper  kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven. Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper  med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å  levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under  18 år. 

12. Garanti Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i  tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti  innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og  krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10. 

13. Personopplysninger Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med  mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med  personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som  er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter  avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det  er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i  lovbestemte tilfelle. 

14. Konfliktløsning Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal  forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes,  kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er  tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no. Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi  en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EUland. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/o